Share

האם חיפה הופכת מעיר מעורבת … לעיר ערבית?

חיפה - עיר מעורבת ?

איך עיר שגדלה על פלאפל, שווארמה, קפה שחור וחומוס – התחילה לגדל דגלים אדומים-ירוקים-לבנים עם תיבול לאומני.

יש ערים שמשתנות לאט.
יש ערים שמשתנות מהר.
ויש את חיפה – שמתעקשת לשנות כיוון בלי לסמן איתות, עושה פרסה באמצע נתיב ציבורי, ומופתעת שמישהו צופר עליה.

פעם חיפה הייתה “פסיפס דמוגרפי". היום היא יותר כמו קיר גרפיטי אחרי הפגנה:
כולם בטוחים שהם יודעים מי צייר, אף אחד לא מודה, ורק דבר אחד ברור – משהו כאן השתנה, וזה לא רק מחירי הנדל״ן.

העיר שידעה פעם לדבר שלוש שפות – הפכה לעיר שמדברת רק אחת, וגם היא צורחת מהחלון.

יש רגעים שבהם אתה מתעורר בבוקר, פוקח עיניים, מציץ מהחלון – ותוהה אם העננים מעל הכרמל בכלל קיבלו אישור מעבר מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה של ואדי ניסנאס.
ואז אתה יוצא לרחוב, נוסע דרך מרכז הכרמל, עובר בוואדי סאליב – ומבין שבפעם הראשונה מאז שיער הכרמל נשרף, אתה לא בטוח מי פה הרוב, מי המיעוט, ומי רק מחפש חניה מאז 1993.

חיפה 2025 – העיר המעורבת היחידה שבה כולם מתעקשים שהעיר "לא משתנה", בזמן שמהשמיים נשמע קול:
"נו באמת, לפחות תנסו לשקר טוב."

הם אומרים "הכול רגוע".

אתם אומרים "לא נראה לי".
המציאות אומרת: "חבר’ה, תתעוררו."

-- פרסומת --

חיפה של פעם הייתה העיר היחידה שהצליחה לשכנע את כולנו שיש דבר כזה "דו־קיום טבעי".
לא מאולץ, לא מאיים, לא ממומן על ידי אף עמותה אירופית.

והיום?
הדו־קיום עדיין קיים – אבל זה מרגיש יותר ויותר כמו זוג שנשאר ביחד בשביל הילדים והמשכנתא:
יש שלום, אבל אין אהבה.
יש שכנות, אבל אין דיאלוג.
יש אירועי תרבות, אבל אתה לא תמיד בטוח אם אתה לא המיעוט התרבותי באירוע שלך.

הדמוגרפיה לא משקרת – היא רק לוחשת:

'תתכוננו, זה קורה.'

הקהילה הערבית גדלה.
הקהילה היהודית – עוברת למרכז, לרמת הגולן, למודיעין, או לסתם מקום שבו לא צריך להילחם על מקום חניה עם רכב שמנגן דאבקה בעוצמה של פסטיבל.

הרכס ומרכז הכרמל עדיין יהודי – אבל רק כי המסעדות שם יקרות מדי.
העיר התחתית כבר מזמן הפכה לנמלי התרבות של מי שמעדיף את ישראל "בערך".
והדר?
הדר היא כמו דירת שותפים:
אף אחד לא יודע מי גר שם בדיוק, אבל כולם בטוחים שהדייר החדש הוא זה שצובע את המסדרון בצבעים של הדגל הלא נכון.

האם חיפה הופכת לבירת תרבות פלשתינית?

שאלה מעצבנת – תשובה מטרידה.

תנו מבט קטן על הכל:
פסטיבלים בערבית, מופעי זהות פלסטיניים עטופים בצלופן "תרבותי", מסיבות רחוב שמתחילות כמו "דו־קיום" ומסתיימות כמו "חגיגות שיבה".

יש הגידול במספר אמני ה"פלסטין החדשה" שמציגים בעיר;
יש ההשתלטות המנומסת על חללים שמשלמים בהם יותר בשיח זהות מאשר בשכירות;
ויש את האווירה המוזרה הזאת שאומרת:
"אתם מוזמנים, אבל תהיו מנומסים – אתם מתארחים פה."

וככה, בלי שמישהו הכריז על זה –
חיפה מתחילה לשמש כמרכז תרבות פלסטיני הרבה יותר דינמי, ממומן ומעודד מאשר ברמאללה, שנראית היום כמו סטודנטית שמאחרת לסמינר.

השאלה היא כבר לא "אם".
השאלה היא "כמה זמן עד שמישהו יגיד את זה בקול רם".

חיפה - עיר מעורבת ?

וכשמשהו זז – רק צד אחד מזיז.

האם יש "השתלטות"?
תבחרו אתם את המילה המנומסת:
"שינוי דמוגרפי",
"התפתחות טבעית",
"עירוניות רב־תרבותית מתקדמת",
או "אחי, איפה אני חי ולמה כולם צועקים עליי?"

היהודים מרגישים יותר אורחים.
הערבים מרגישים יותר בבית.
והעירייה מרגישה… בעיקר מבולבלת.

הפגנות, דגלים, ואיך כל מחאה בעיר נראית כמו חזרה גנרלית ליום הנכבה

נכון שתמיד אמרו שחיפה היא "העיר המעורבת השפויה"?
אז כנראה שהשפיות החליטה לקחת שבתון.

הפגנה על משהו כללי? דגל פלסטין.
הפגנה על משהו לא קשור בכלל? דגל פלסטין.
אירוע ספורט? לפעמים איכשהו – דגל פלסטין.
מחאת תנועת נשים? תנחשו.

ואז אתה עומד בצד ושואל את עצמך:
"אולי אני זה שטועה, ואולי בעצם כולנו באודישן לגרסה המוזיקלית של 'שיבה'?"

הדמוגרפיה מדברת – ומה שהיא אומרת זה:

'שמע, המצב זז.'

המספרים הם לא שמועה:
הקהילה הערבית בחיפה גדלה בקצב אחיד, מסודר, כמעט פדגוגי. מה שנקרא: כשמדובר במספרים, הם יודעים מתמטיקה יותר טוב מאיתנו.

השכונות הערביות מתרחבות.
השכונות המעורבות – מתארגנות.
והשכונות היהודיות?
הן בעיקר מתווכחות על איפה להחנות ועל מה קרה בבחירות.

ואז מגיעה השאלה שכולם מפחדים לשאול בפתיחות:
זה שינוי טבעי? או שינוי שמישהו מכוון אליו?

ובתשובה:
תלוי מי אתם רוצים שיכעס עליכם.

חיפה - עיר מעורבת ?

בואו נדבר רגע על אווירה.

כן, אווירה – הדבר שאי אפשר למדוד, אבל כולם מרגישים.

יותר אירועים תרבותיים בערבית? יש.
יותר מסעדות ערביות במרכז הכרמל? יש.
יותר דגלי פלסטין בהפגנות? בטח שיש.
וגם יותר אנשים שעושים "רגע, מה זה היה עכשיו?" בזמן נסיעה בעיר.

וחיפה?
היא מגיבה כמו חיפה:
חצי מהעיר אומרת "כולה דגל, תרגעו",
וחצי מהעיר אומרת "זה לא דגל, זה הצהרת בעלות".
והשליש שנשאר עסוק בלחפש איפה יש חניה בלי מדרכה אדום־לבן.

ואז מגיעה השאלה האמיתית:

נשארה בכלל עיר מעורבת?

מעורבת זה לא רק מספרים.
מעורבת זו תחושה של "כולנו פה ביחד", לא של "מי פה לקח ממי את העיר".

ב־2025, התחושה הזאת בחיפה מתחילה להתבלבל:
הקהילה הערבית צומחת ומתחזקת, וזה טבעי.
אבל היהודים מרגישים שהעיר זזה – רק לא בכיוון שהם זזים אליו.

אין פה "כיבוש".
אין פה "השתלטות".
אין פה "הם באו לקחת לנו".

יש פה תזוזה – איטית, יציבה, משנות מציאות ובמציאות הזו אתה שומע באוטובוסים וברחובות הרבה מאד ערבית.
ובעיר שבה הרוב תמיד היה עדין ושברירי, גם תזוזה קטנה יוצרת רעש גדול.

האם חיפה כבר עיר ערבית?

תלוי מי מחזיק את המיקרופון.

רשמית – לא.
תרבותית – מתחיל להיראות שכן.
דמוגרפית – בדרך.
אידאולוגית – בוא נגיד שזה לא הולך לכיוון הכרמל הציוני של שנות ה־90.

העיר עדיין מעורבת, עדיין חופשית, עדיין מגוונת.
אבל אם מגמה נמשכת מספיק זמן – היא כבר לא מגמה.
היא כיוון.

וחיפה נמצאת בכיוון חדש.
לא מפחיד, לא אלים, לא מהפכני –
אבל בהחלט לא זהה למה שהכרנו לפני עשור.

ובינתיים?
אתה שומע פחות עברית בפסטיבלים, פחות בטיילת בים, פחות בטיילת לואי, פחות במרכז הכרמל
יותר ערבית בתחבורה ציבורית, יותר ברחובות, יותר בסופרמרקטים, יותר בחנויות
והרבה יותר "עזוב אחי, מה אתה מתרגש",
בעיקר מיהודים שמעדיפים למות מאסידיטי מאשר להודות שמשהו כאן משתנה.

ומי נשאר רגוע בתוך כל זה?

בת גלים, כמובן.

“אחי, 22 מעלות מים, יש גלים.
פלשתין, ישראל – לא משנה.
רק אל תיגע לי בגלשן.”

סיכום חריף, לאומי וציני:

חיפה היא עיר מקסימה, מרהיבה, יפיפייה –
אבל היא גם דוגמה חיה למה שקורה כששינוי אמיתי קורה בשקט,
בלי משטרת הגירה, בלי הכרזה, בלי תכנית אב.

חיפה היא עדיין העיר שיכולה להכיל את כולם –
כולל אנשים שחושבים שהיא עומדת להפוך לכפר ערבי,
ואנשים שחושבים שהיא תמיד הייתה אמסטרדם עם חומוס.

היא עדיין לא עיר ערבית.
אבל היא גם כבר לא בדיוק העיר המעורבת שהכרנו.
והיא בהחלט מתנהגת כמו עיר שמתחילה לכתוב לעצמה זהות חדשה.
אבל יש משהו באוויר – משהו שמחייב אותנו לשאול שאלות, לא בקול גבוה, אלא בקול כנה:

כמה שאלות נשארות פתוחות, וכנראה יישארו לבינתיים:

אנחנו חיים בעיר משתנה, או בעיר שכבר השתנתה ורק אנחנו מתעקשים לא להבין את זה?
מי אנחנו בעיר הזאת?
כמה זמן עוד נהיה הרוב?
מה יקרה ביום שבו העיר כבר לא תצטרך אותנו כדי להיות מי שהיא?
בטוח עדיין לעשות ריצות לילה על הכרמל אם בלי גז מדמיע בפאוץ' ?
מתי האלימות של המגזר הערבי תגיע לחיפה ? או שכבר הגיעה ?

ועד אז –
הכרמל ימשיך להיות ירוק,
הים ימשיך להיות כחול,
והחיפאים ימשיכו להיות… טוב, חיפאים:
ציניים, עקשנים, ואוהבים להגיד "הכול בסדר" גם כשהכול כבר מזמן לא.

👀 לגלות עוד מהאתר אינטליגנטי is סקסי
הירשמו כדי לקבל את הפוסטים האחרונים אל המייל שלכם
Loading
-- פרסומת --

ייתכן שתאהב/י גם את …

פתיחת תפריט נגישות
×